Corundul meu. Oameni şi locuri

Locul în care ne naştem generează, pentru cei mai mulţi dintre noi, o legătură specială, aproape indestructibilă şi fundamentală, în ceea ce priveşte devenirea noastră umană. Pentru cei mai mulţi dintre noi, cuvântul “acasă” capătă semnificaţii speciale, acest cuvânt fiind purtătorul acelor amintiri pline de farmec sau de tristeţe, repere sacre pentru un prezent şi viitor, pe care ni le dorim mereu mai bune şi mai luminoase.

La fel este pentru mine şi satul meu natal: Corund, judeţul Satu Mare. La o primă vedere e un sat ca oricare altul, “aruncat” între Dealurile Codrului, Crasnei şi Sălajului, în valea râului Maja (Corund), afluent pe dreapta al Crasnei. Pe dealuri se dezvoltă pădurile de stejar şi alte foioase, pomii şi viţa de vie, iar în zonele de terase joase şi în luncă terenurile agricole, păşunile şi fâneţele. În subsol, se găsesc rezerve destul de importante de lignit şi surse hipotermale (apă termală cu temperatură mai mică de 37°C, temperatura corpului uman). Nu ştiu dacă Dumnezeu i-a binecuvântat mereu pe locuitorii acestui sat, prin toate cele descrise de nine mai sus, dar ştiu că sătenii s-au străduit să mulţumească lui Dumnezeu, aşa cum au ştiut mai bine, în toţi aceşti aproape 600 de ani de existenţă a satului (1383 sau 1423- 2011). Dovadă vie sunt cele două biserici: cea de lemn (1723) şi cea nouă (1945-1978), care stau în aceiaşi curte, străjuind parcă satul spre cele patru zări şi nenumăratele troiţe, ridicate prin jertfa câtorva oameni, dornici să-I mulţumească lui Dumnezeu. Toate acestea s-au făcut prin muncă, prin sacrificii, munca- în lumea ţărănească- fiind privită ca mijloc de răscumpărare a păcatelor, fiindcă lenevia fiind, pe drept cuvânt, considerată un păcat!

Ştiu că fiecare dintre noi am putea ticlui nişte vorbe meşteşugite despre locurile noastre natale, aşa că nu mai continuu, vă las să-mi descoperiţi satul aşa cum este el, menţionând că în aceste zile se desfăşoară a IV-a ediţie a Întâlnirii Fiilor Satului.

Şi iată şi dovezi ale talentului artistic şi credinţei corundanilor mei:

Biserica de lemn, monument istoric şi Biseica nouă.

Urme ale trecerii unor vremuri de restrişte: Fântâna lui Pintea Viteazul

Despre Ciprian Bojan

Profesor la ţară
Acest articol a fost publicat în Personal, politic și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

35 de răspunsuri la Corundul meu. Oameni şi locuri

  1. dagatha zice:

    Superb loc ne arăți tu aici! Și prezentat pe măsură 🙂
    Săptămâna trecută am fost și noi în vizită la mănăstirile celebre: Agapia, Văratic, Sihla, Sihăstria, Secu. Nu e prima dată când le vedem. Și de fiecare dată am senzația că Dumnezeu ne iubește de ne-a bucurat cu atâtea lucruri frumoase. Acum mă gândesc că ar merita să le pun și eu pe „hârtie electronică” 😀

    • Ciprian Bojan zice:

      Păi n-ai făcut-o încă? Ia fă bine şi treci la treabă! 😀
      Şi să ştii că mi-a fost foarte uşor să fac prezentarea! 🙂

      • dagatha zice:

        Întotdeauna e ușor când vorbești din inimă. Iar tu iubești atât de mult pământul ăsta, încât a scrie despre el e la fel de ușor ca a respira aerul de acolo 🙂

      • Ciprian Bojan zice:

        Da, mai e şi alt aspect, materialul adunat era stocat pe hard, de mai mult timp, chiar dacă a fost publicat şi în alte părţi, io nu l-am şters… Nici n-am putut, nici să nu te mire. 🙂

      • dagatha zice:

        Nu mă miră 🙂

  2. camelia zice:

    Locurile tale din inimă, unde îmi pare că viaţa curge atât de lin, de simplu şi de pur. Când ai privit toate aceste fotografii, cred că ai simţit cum ţi se plimbă memoria păşind a dor, paşi pe care îi porţi în tine.
    Îţi mulţumim pentru un crâmpei din sufletul tău.

    • Ciprian Bojan zice:

      Nu eu am meritul acestor locuri minunate, ci bunul Dumnezeu şi înaintaşii mei! Mă închin în faţa lor, ori de câte ori am ocazia!

  3. camelia zice:

    Un crâmpei din sufletul tău; un gând, un cuvânt întrupând o amintire, ceva ce ai ales să împărtăşeşti, cu limpede răsfrângere, ceva ce pentru tine are o anume semnificaţie şi pe care ai adus-o aproape, nouă…o proiecţie a lumii tale, a satului în care „s-a născut veşnicia”…
    Aceste locuri minunate merită spusul despre ele… dacă tot pomeneai cuvântul…pentru acesta ţi-am mulţumit.

    • Ciprian Bojan zice:

      Ar fi fost greu să n-o fac… chiar imposibil! Cum să nu spui despre astfel de lucruri şi de locuri şi de oameni?

  4. eumiealmeu zice:

    aveţi şi cazări mai ieftine pe acolo? că-mi vine să iau caii putere din dotare şi să le mai montez şi nişte aripi şi să trag o fugă până la voi. 🙂

    • Ciprian Bojan zice:

      Cazări există în apropiere la ştrandurile termale Acâş şi Mihăieni, precum şi la un motel aflat în intersecţia DN 19A SM-Zalău-Cluj cu DN 1F Supuru de Sus- Carei. Asta dacă ţii neapărat să plăteşti, altfel la mine acasă am 3 camere libere… 😉 De vizitat ai ce vizita prin împrejurimi, două muzeee, un castel, sunt bălţi pt. pescuit, locuri de „grătărit”… Deci? 😀

  5. nicu zice:

    Eu nu sunt un mare scriitor dar inima mea sufletul meu si mintea mea vor fi intodeauna pentru satul meu natal CORUND!
    Stima si respect CORUND Stima si respect pentru Ciprian Pavel Bojan pentru tot ce ai facut pentru acest sat MINUNAT!

    Nicu Stet.

    • Ciprian Bojan zice:

      Mulțam fain Nicule! Da’ să știi că nu puteam altfel! Io îmi iubesc satul, la fel ca mulți din cei ce s-au născut sau au trecut pe-aici! 🙂

  6. Florica zice:

    Si eu sunt mandra ca am radacinile aici. Ma intorc intotdeauna cu placere la locul meu de bastina unde imi gasesc resursele sufletesti atat de necesare…Multumesc cerului pentru sansa care mi-a fost data de a ma naste pe un astfel de meleag binecuvantat…unde cred ca e un crampei de rai…

  7. marian zice:

    No foarte mindru Cipriene.La fixu¨.

  8. marian zice:

    Ia ca numa-ci la Spania..

  9. foarte frumos
    m-ie dor de copilarie si de acele locuri

  10. marian zice:

    fain era de sarbatori,,

  11. marian zice:

    Mai mereti cu Viflaimul mai oameni buni?

  12. marian zice:

    pardon Viflaimile

  13. Ciprian Bojan zice:

    Păi cum să se uite așa ceva, măi ”Fixule”??? 😀

  14. marian zice:

    Salutari oameni buni!!
    Adica Corundani buni!!

  15. marian zice:

    Iata ca mai este un pic si iara este aci Craciunul Cipriene..

  16. Ioan Suciu zice:

    Frumoase obiceiuri si traditii stramosesti !

Lasă un răspuns

