Zece întrebări pentru reprezentanții concetățenilor mei de origine maghiară

Văd că țineți morțiș să aveți autonomia ”Ținutului secuiesc”, că acest deziderat ar răspunde unei nevoi reale a cetățenilor de etnie maghiară (sau secuiască, încă nu m-e clar), iar fără înfăptuirea acestui deziderat, cetățenii se simt discriminați. Cum nu m-ați convins sub nici o formă cu argumentele pe care le aveți (că de legitimitate nici nu poate fi vorba!) cred că aș putea avea pretenția să știu anumite lucruri, anumite aspecte ale cererilor Domniilor Voastre:

1. Ce rol va juca ”Ținutul Secuiesc” în economia României și cum va contribui această entitate juridică la dezvoltarea țării și a locuitorilor săi ? (Mă refer la toți locuitorii României)

2. În ce măsură credeți că vor fi necesare redirecționări bugetare către ”ținut” din partea autorităților centrale din România?

3. Ce legi noi și ce măsuri se vor lua în noua entitate și cât credeți c ar trebui să țină cont de Constituția României? (cea actuală sa cea viitoare)

4 În ce măsură vor fi reprezentate celelalte naționalități din ”ținut” în organele de conducere?

5. În ce domenii vor avea jurisdicție autoritățile centrale și în ce domenii vor avea atribuții autoritățile ”ținutului”?

6. În ce măsură considerați că obținerea statutului de autonomie pentru regiunea amintită va conduce la normalizarea relațiilor româno- maghiare, mai ales în plan cultural?

7. Dacă etnicii maghiari vor beneficia de drepturi egale cu românii în afara ”ținutului”, în ce măsură vor putea aspira membri altor etnii, originari din afara ”ținutului”, la drepturi egale cu maghiarii/secuii? Mă refer la posturi în administrație, educație și alte domenii unde sunt necesare relații cu publicul.

8. Considerați că secuilor le vor fi asigurate condiții de a se dezvolta și de a obține beneficii de ordin material și spiritual doar în cazul obținerii autonomiei?

9. Veți ține cont de eventuale abuzuri ale autorităților ”ținutului” la adresa cetățenilor de alte etnii, veți accepta intervenția autorităților centrale în astfel de cazuri?

10. Până acum reprezentanții comunității maghiare au organizat mitinguri și manifestări exclusiviste, ale separării, ale segregării, care pot induce doar ură și neîncredere. Pe când veți organiza și un miting al reconcilierii? Sau nu este cazul???

Dacă veți face totul cu spatele la noi, la celelalte etnii din România, vă auto-excludeți din rândul unor organizații cu viziune europeană și vă ancorați doar într-un trecut destul de confuz și contraproductiv . Un trecut din care ar fi trebuit să-l învățăm! ÎMPREUNĂ, fiindcă sunt mult mai multe lucruri care ne unesc decât lucruri care ne dezbină!

Despre Ciprian Bojan

Profesor la ţară
Acest articol a fost publicat în cultural, politic, Social. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Zece întrebări pentru reprezentanții concetățenilor mei de origine maghiară

  1. elly weiss zice:

    Cred ca ai pus intrebari mult prea grele pentru capetele infierbantate care agita spiritele… Si mult prea multe. 🙂
    N-ar sti nici sa raspunda, dar cred ca nici n-ar prea dori. De fapt nu.
    Mie imi plac intrebarile tale dar cred ca nu trebuia sa te obosesti. Eu am tot spus ca o ignorare moderata e cea mai buna atitudine…
    Sa ai o zi senina!

  2. musettem zice:

    Tin sa precizez de la început ca sunt cetățean roman, naționalitate conlocuitoare, născută din tata german și mama maghiara.
    Nu am votat nici o data udemereul, nu ma reprezinta pentru ca ma consider un bun cetățean roman, care respecta legile, își achita obligațiile financiare supradimensionate fata de stat.
    Am și privilegiul ca m-am născut într-o zona multietnica.aici trăiesc și acum.
    Întrebările dvs, sunt foarte pertinente, însă ce nu am înțeles eu, de ce adresați aceste întrebări tuturor concetățenilor dvs. de origine maghiara?
    Nu sunt de acord cu pretențiile extremiștilor secui (ați văzut ca au fost doar 5000 la manifestația de duminica de la Târgu -Mureș, procentaj nesemnificativ fata de numărul de etnici maghiari), dar ma deranjează ca li se acorda o importanta prea mare prin astfel de articole,pe care eu personal le consider manipulatoare și care sincer, nu știu ce urmăresc.
    In ultima vreme am avut neplăcuta surpriza sa mi se spună „bozgoroaica împuțită” sa fiu învinovățită ca vreau dezmembrarea tarii.
    Aceste „complimente” mi-ai fost adresate de niște primitivi manipulați tocmai prin articole de acest gen.
    Sufăr și eu ca orice cetățean onest la efectelor măsurilor draconice inumane luate guvernanții care au distrus țara și poporul,indiferent de etnie, iar acum sunt învinovățită de niște acțiuni ale unor indivizi extremiști doar pentru ca am aceeași naționalitate cu ei?
    Cui prodest?

    • Ciprian Bojan zice:

      Îmi pare rău că ai fost stigmatizată de niște ”deștepți”, este o caracteristică a extremismului românesc la fel de condamnabil ca oricare altă formă și formulă de extremism. Cunosc persoane și am și rudenii care fac parte din familii mixte. E cumplit, te cred să ajungi astfel! 😦
      Doar că din titlu reiese că eu mă adresez ”reprezentanților concetățenilor mei de origine maghiară”, deci nu tuturor maghiarilor…
      Cui prodest? Fiindcă eu am dreptul la opinie mi-o voi exprima, pe cea mai corectă și umană cale, ori dacă articolul meu îl interpretați ca un fel de ură contra ungurilor, vă înșelați! Și atunci, cui folosește să acuzați… Dacă ați fi citit mai ales finalul articolului, un apel patetic la unitate de interese, ați fi înțeles sensul articolului, altfel mă văd nevoit să spun că ați interpretat greșit sensul articolului! 😐

  3. cotos zice:

    Sunt maghiar si mandru, insurat cu o romanca, la fel de mandra si ea 🙂 Ne intelegem de minune, familiile noastra le fel. Niciodata, dar niciodata nu am ascultat prostiile ce le debiteaza ambele tabere. Totul se invarte in jurul ciolanului, noi suntem considerati niste marionete.

    • Ciprian Bojan zice:

      Tocmai de aceea întrebările erau adresate reprezentanților etnicilor maghiari! Dar crezi cumva că au răspuns? O fi din cauza ploii! 😉

Lasă un răspuns

