Congresul PSD are de toate, dar pe mine nu m-au convins!

Pesedeii au ţinut astăzi mare Congres la Sala Palatului din Bucureşti. Conducerea partidului beneficiază de nişte minţi luminate, trebuie să recunoaştem asta, cu discurs, cu prestanţă, cu notorietate şi experienţă. S-au dezbătut acolo chestiuni vitale în primul rând pentru partid. Poate şi pentru cetăţeni, n-ar fi corect să spun (scriu) aci altceva.

Şi totuşi, Congresul de astăzi a încercat să fie o lovitură de imagine, dând impresia de forţă, unitate, sobrietate… şi cam atât (după opinia mea). Mediatizarea Congresului mi s-a părut puţin obositoare, n-am avut răbdare să urmăresc tot ceea ce s-a întâmplat… nici nu mi-am propus asta. Însă îmi permit să fac unele consideraţii cu privire la efectele pe care le-ar putea stârni un asemenea Congres.

În primul rând, acest partid are în spate experienţa guvernării în România de circa 10 ani (1990-1996; 2000-2004). Guvernările pesediste au fost aşa cum au fost… cu bune şi cu rele. Astăzi, s-a propus un program de guvernare destul de generos. Problema este că orice program e mai uşor de elaborat şi de fulturat în public, spre a fi „soluţia salvatoare”, cel mai greu e… aplicarea programului… N-am spus acum o mare filosofie, n-am descoperit apa caldă sau gaura la borcan, dar experienţa acestor 20 de ani, ne demonstrează cu prisosinţă faptul că, de la vorbe la fapte e o cale foarte lungă (infinită uneori 😀 ). Îmi exprim şi scepticismul în legătură cu posibilul succes al unei eventuale moţiuni de cenzură la adresa actualului Guvern. Chiar dacă acest Guvern va cădea în Parlament, Băsel rămâne Zăusu’ 😉 … deci PSD NU VA GUVERNA… poate nici dacă va câştiga alegerile din 2014…

Pe de altă parte, democratizarea internă a PSD nu-i va asigura automat primul loc în opţiunile electoratului la viitoarele alegeri. Cu tot trendul crescător pe care îl au în sondajele de opinie. Da, s-ar putea ca nişte oameni de valoare, frustraţi de condiţiile actuale din ţară, să adere la PSD. Dar, cum se întâmplă mai mereu, oamenii de valoare sunt ultimii care au şanse să iasă în faţă… şi acest lucru se întâmplă şi la alte partide… E un trend cvasigeneral în societatea noastră.

În altă ordine de idei, PSD şi reprezentanţii săi repetă mereu aceeaşi greşală: cred că numele PSD trebuie să fie o condiţie suficientă ca electoratul să creadă acele discursuri… Da, un electorat frustrat va alege emoţional, nu pe deplin conştient de alegerea făcută şi nu întotdeauna potrivit convingerilor proprii şi în acord cu interesul general. Şi s-a mai întâmplat asta iar reprezentanţii PSD ar trebui să ştie acest lucru. Dezamăgirea electoratului va fi prea mare… după.

În final, cred că acest congres este benefic pentru cei care mai speră că de ţara asta se va mai alege ceva, într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat. Soluţia… Nu cred că există vreuna… Sper să mă înşel eu.

Despre Ciprian Bojan

Profesor la ţară
Acest articol a fost publicat în politic, Social și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

